Toon menu

Bewegen

Waarom bewegen?

Er zijn verschillende redenen waarom bewegen goed is: Het houdt je gewrichten soepel en maakt je spieren sterker. Je conditie blijft op peil of wordt beter. Het gaat botontkalking tegen en versterkt je hart en longen. Op gewicht blijven is ook een belangrijk aspect dat met bewegen kan worden beïnvloed.

Hoe bewegen?

Het algemene advies voor iedereen boven de 18 is om elke dag een half uur matig intensief te bewegen. Heb je reuma, dan geldt dit nog steeds. Maar als je reuma actief is, is dit soms moeilijk vol te houden. Toch blijft bewegen belangrijk. Als je pijn hebt, heb je misschien de neiging niet of minder te bewegen. Beweeg dan wel, maar rustig en met weinig belasting. Neemt de pijn binnen 24 uur na het bewegen toe? Probeer dan wat korter en (nog) minder intensief te bewegen.

 

«Toen  ik, maanden na een ingewikkelde schouderoperatie

en een zware revalidatieperiode

 weer kon fietsen, op een Zeeuwse landweg,

met bloeiend fluitenkruid en koolzaad in de bermen….

Ik huilde tranen met tuiten, fantastisch dat ik dit bereikt had, het leek hopeloos en nu dit!

Geef nooit op! Wies, Boskoop»

Bewegen met een therapeut

Een oefen- of fysiotherapeut kan je vertellen welke oefeningen voor jou geschikt zijn. Onder begeleiding (en met vergoeding van een ziektekostenverzekeraar) kan in groepen of individueel regelmatig worden geoefend. Let op: ga eventueel eerst na wat je ziektekostenverzekeraar vergoed. Kijk bij het kopje ‘reumazorg’ welke therapeuten in Gouda en omgeving beweeggroepen aanbieden en welke therapeuten speciale kennis en aandacht voor reuma hebben. Ken je zo’n oefengroep en staat deze nog niet op deze site? Geef het ons door! Zo bereiken we uiteindelijk een compleet overzicht van alle mogelijkheden.

 

De reumavereniging organiseert zelf een oefengroep in warm water, onder begeleiding van een fysiotherapeut. Er worden groepsoefeningen in het Groenhovenbad te Gouda.

Zelf sporten

Wandelen, zwemmen, fietsen, volleybal of yoga… Kies vooral iets dat bij je past, en waar je lol in hebt. Dan hou je het het langst vol. Als je gewoon bent veel te sporten kun je met de oefen- of fysiotherapeut ook doorspreken welke bewegingen van die sport juist goed zijn voor je en welke bewegingen extra je aandacht nodig hebben Het kan moeilijk zijn om beweegactiviteiten te vinden binnen de reguliere sportverenigingen. Met reuma moet je meer je grenzen in de gaten houden. Als je hierop let is gewoon meesporten in een sportvereniging misschien wel mogelijk. Overleg met arts of therapeut voor een activiteit die bij jou en jouw soort reuma past.

Een handige site is www.aangepastsportenzuidholland.nl. Daar kun je zoeken op regio, op soort sport en op soort beperking die je hebt.

Heb je een tip, weet je een goede geschikte sport en sportmogelijkheid in je buurt? Geef ’t door! Dan heeft een ander met reuma weer meer informatie. Via het ledenforum kun je misschien mensen vinden die samen een (aangepaste) beweeggroep willen opstarten. De Reumavereniging kan bemiddelen en hierbij helpen. Neem dan contact met ons op. Dit deed bijvoorbeeld Spoonfit, een recent opgestarte sportschool voor mensen met reuma in Alphen. De vereniging heeft deze sportschool in het beginstadium geadviseerd. In Gouda is een eigen sportvereniging voor mensen met een beperking ISV. Daar kun je verschillende sporten beoefenen. Er is ook een gidsje voor de 50plusser in Gouda met tips. Een overzicht van sportmogelijkheden in Boskoop vindt je op de sportlijst 2014. Voor Gouda kun je terecht op de pagina van de Sportpunt Gouda

Bewegen in je alledaagse leven

Bewegen doe je niet alleen bij de oefen- of fysiotherapeut of tijdens een uurtje sporten. Dagelijks je oefeningen uitvoeren, ze inbouwen in je dagelijkse leven is ook belangrijk. Misschien is het handig om ook eerst een poosje bij te houden wat je allemaal aan bewegen al doet, zoals naar je werk fietsen, lopen naar de bushalte of station, hoe vaak je de trap neemt thuis en/of op je werk. Als je onzeker bent of een bepaalde beweging/activiteit tijdens je alledaagse gang van zaken wel geschikt is, overleg dan met je therapeut, de reumaverpleegkundige. Zij kunnen je adviseren welke activiteit bij jouw soort reuma past. Jij bepaalt of het ook bij jou past.