Toon menu

ReumaBlog uit het Groene Hart: Hoe beweging de kwaliteit van mijn leven heeft beïnvloed

Door Celeste Stiphout, Waddinxveen, oktober 2019

 

Het is al een poos geleden dat ik iets heb geschreven. Door een stressvolle periode moest ik een tijdje rust nemen. Na mijn dagelijkse bezigheden weer te hebben opgepakt ben ik sinds eind mei meer gaan bewegen. Het was een voornemen dat ik al een tijdje had, en waar ik de vorige keer ook over heb geschreven, maar helaas moest ik mijn plannen uitstellen.

 

Eind vorig jaar had ik mijn enkelbanden gescheurd en hier had ik nog steeds last van, dus mijn voornemen om meer te gaan bewegen voelde als een drempel. Ik kon nog geen grote wandelingen maken zonder pijn in mijn enkel te krijgen, maar ik wilde dit wel gaan opbouwen. Daarom besloot ik dit met kleine stappen aan te pakken.

 

Mijn dagelijkse wandelingen met de hond waren een goed punt om te beginnen. Niet alleen ik zou er baat bij hebben, maar de hond ook! Als ik meer last van mijn enkel kreeg, deed ik het de volgende dag wat rustiger aan.

 

Ondertussen pakte ik ook mijn yoga-oefeningen weer op met behulp van de app ‘DownDog’, waar ik mijn oefeningen op kan zien en beluisteren. Ik begon met korte sessies, maar bouwde dit steeds verder op tot ik sessies van drie kwartier aan kon. Naast de yoga-oefeningen doe ik ook twee keer per week krachttrainingsoefeningen en inmiddels wandel ik dagelijks minstens twee kilometer met de hond.

 

 

Nu, vier maanden later, realiseer ik me heel goed hoe beweging de kwaliteit van je leven kan beïnvloeden. Mensen zeggen wel vaker dat bewegen belangrijk is, maar zeker als je chronisch ziek bent is het lastig om je over die drempels heen te zetten en er gewoon mee te beginnen. Ik probeer elke dag te bewegen, zelfs op mindere dagen. Als ik me minder goed voel, houd ik mijn sessies gewoon kort. Vijf minuten bewegen is beter dan helemaal niet bewegen.

 

Je vraagt je misschien af hoe ik tot deze conclusie ben gekomen. Aan het begin had ik er moeite mee. Als ik me niet lekker voelde stelde ik mijn yoga-sessies wel eens uit. “Dat komt nog wel,” zei ik tegen mezelf. Maar ik begon met vijf minuten en voerde dit langzaam op. ‘Vijf minuten, dat kan ik best,’ dacht ik. En die vijf minuten maakten een groot verschil. Toen ik net begon was ik na vijf minuten al moe en dacht ik dat ik het niet zou kunnen volhouden. Maar al snel werd het makkelijker en voor ik het wist zat ik in een routine.

 

De voordelen van het bewegen werden me al snel duidelijk. Ik voelde me productiever en zelfverzekerder. Ik kreeg steeds meer het gevoel zelf de regie over mijn leven te hebben.  Bewegen heeft zelfs zo’n grote positieve invloed op me gehad dat ik een paar maanden geleden ben gestopt met het slikken van mijn pijnstillers. Langere stukken lopen gaat me vrij makkelijk af, en ik doe zelfs weer zelf boodschappen in de supermarkt; voorheen bestelde ik de boodschappen, omdat het te zwaar was om dit elke week zelf te doen. Ik ben afgevallen, voel me fitter, energieker en meer ontspannen.

 

Ondanks dat het nu herfst is merk ik dat de kou en het wisselvallige weer een minder grote invloed heeft op mijn algehele gesteldheid. Uiteraard zullen er dagen komen waarop het gewoon écht niet gaat, maar ik ga in ieder geval een stuk energieker en gelukkiger de koude dagen tegemoet, en dat vind ik een overwinning op zich!